مقاله مهندسي ارزش

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن مقاله مهندسي ارزش :

مهندسی ارزش

معرفی مهندسی ارزش

در دنیای تبلیغ زده امروزی كه برند ها جای كاركردها را گرفته اند و كارتل های بزرگ اقتصادی به منظور افزایش تاثیر گزاری خود بر سبد خرید مردم جهان، سعی بر آن دارند كه با تبلیغات، نیازهای طبیعی را افزایش دهند و یا با تولیدات خود هماهنگ سازد. همانطور كه در گذشته به آب گرم كن، دئوترم (كه یك برند تجاری است) اطلاق می‌شد، امروزه نیز برند های زیادی هستند كه حتی نام

یك محصول را تحت شعاع قرار داده اند، چه رسد به كاركرد های آن. به عنوان مثال می توان به Ipod اشاره كرد كه امروزه به دستگاه‌های پخش موسیقی دیجیتالی با توانایی انبار حجم بالایی از اطلاعات اطلاق می‌شود.
مهندسی ارزش(Value Engineering)، تلاشی است سازمان یافته كه با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیتهای یك طرح، )از زمان شكل‌گیری تفكر اولیه تا مرحله طراحی و اجرا و سپس راه اندازی و بهره برداری( انجام می شود و به عنوان یكی از كارآمدترین و مهم ترین روشهای اقتصادی در عرصه فعالیتهای مهندسی، شناخته شده است.
مهندسی ارزش در چهارچوب مدیریت پروژه، ضمن اینكه به تمام اجزای طرح توجه می كند، هیچ بخشی از كار را قطعی و مسلم نمی داند. هدف مهندسی ارزش، زمان كمتر برای رسیدن به مرحله بهره برداری بدون افزودن بر هزینه ها یا كاستن از كیفیت كار است. افزایش پیوسته هزینه های اجرایی و توسعه روز افزون فن آوری، حذف آن بخش از هزینه ها را كه نقشی در ارتقای كی

فیت ندارند و از لحاظ اجرایی نیز غیر ضروری می باشند، الزامی ساخته است. به كارگیری مهندسی ارزش در پروژه های اجرایی با توجه به پیچیدگی كارها به ویژه در طرحهای بزرگ اج

رایی، می تواند به ابزار بی چون و چرای مدیریت در كنترل هزینه ها تبدیل شود. هدف این روش، از میان برداشتن یا اصلاح هر چیزی است كه موجب تحمیل هزینه های غیر ضروری می شود، بدون آنكه آسیبی به كاركردهای اصلی و اساسی طرح وارد آید. مهندسی ارزش ، مجموعه ای متشكل از چندین روش فنی است كه با بازنگری و تحلیل اجزای كار، قادر خواهد بود، اجرای كامل طرح را با كمترین هزینه و زمان تحقق بخشد. هزینه طرح در این مقوله نه فقط هزینه های طراحی و اجرا، بلكه هزینه های مالكیت شامل بهره برداری، تعمیر و نگهداری و هزینه های مصرف در سراسر دوره عمر مفید طرح را نیز شامل می شود. روشهای مهندسی ارزش می تواند موجب اصلاح و ارتقای كیفیت فرایندهای تولید صنعتی و انجام طراحی های جدید در هر مرحله از یك پروژه اجرایی گردد. برخلاف آنچه كه در صنایع تولیدی مرسوم است و می توان یك روش اصلاحی را همواره در مراحل بعدی تولید یك محصول خاص نیز اجرا كرد، در پروژه های ساختمانی كه هر سازه دارای شرایط ویژه ای است، حدود به كارگیری یك روش اصلاحی مهندسی ارزش، محدود به همان پروژه است گذشته از این، امكانات صرفه جویی در هزینه های یك پروژه اجرایی نیز در مراحل مختلف آن تفاوتهای بسیار پیدا می كند. با آنكه روش مهندسی ارزش را می توان در تمام مراحل یك پروژه اجرایی به كارگرفت، بیشترین مزایای آن زمانی حاصل می شود كه در نخستین مراحل برنامه ریزی و طراحی به كار گرفته شود. نوآوری و جنبه های كاربردی مهندسی ارزش، این روش را از روشهای سنتی و متعارف كاهش هزینه ها، متمایز می گرداند . روشهای سنتی كاهش هزینه ها ، عموماً از تجربیات گذشته ، نگرشها و عاداتی كه جنبه تكرار به خود گرفته است، تبعیت می كند و اثری

از خلاقیت در آنها دیده نمی شود. مهندسی ارزش برعكس ، اطلاعات ، شناسایی عرصه های مشكل دار، پیشنهاد و تدوین روشها و طرحهای ابتكاری ، پرورش اندیشه های نو و تلفیق همه جانبه دیدگاههایی را كه قرار است توصیه شود، مطرح می سازد.
از سال 1961 كه لارنس مایلز در كتاب « روش های فنی تحلیل و مهندسی ارزش» ،تحلیل ارزش را همچون دیدگاهی خلاق و سازمان یافته در جهت شناسایی و حذف هزینه های غیر ضروری ، تعریف كرد تا سال 1995 كه ساكسنا و كریشنان كتاب «مهندسی ارز ش در مدیریت پروژه» را منتشر نمودند، مهندسی ارزش به صورت یك روش فنی پذیرفته شده در فعالیتهای طرا

حی و اجرایی در بیشتر كشورها تثبیت گردید و رسمیت یافت، به طوری كه بسیاری از دست اندر‌كاران عرصه های اجرایی به ویژه طراحان، پیما نكاران و كارفرمایان با مفا هیم و روش های فنی مهندسی ارزش آشنا شدند .
پیدایش مهندسی ارزش

«تحلیل ارزش» به صورت یك روش فنی ویژه، در سال های پس از جنگ جهانی دوم صورت گرفت . كار طراحی و تدوین این روش به دستور هنری ارلیچر معاون فنی بخش خرید های شركت جنرال الكتریك آغاز شد. وی معتقد بود كه برخی از مواد ومصالح وطرحهای جایگزین، كه به طور ضروری و به علت كمبود های زمان جنگ به كار گرفته می شدند دارای عملكرد بهتر با هزینه كمتر هستند. به دستور او در داخل شركت و به منظور ارتقای كارایی تولید از طریق تامین مواد، مصالح وروش

های جایگزین برای مواد و مصالح پرهزینه، كوشش همه‌جانبه ای به عمل آمد. در سال 1947این وظیفه برعهده لارنس مایلز مهندس ارشد شركت جنرال‌الكتریك نهاده شد. مایلز در مورد روش ها و فنون موجود به پژوهش پرداخت و از برخی روشهای مرسوم به صورت تلفیقی با روش مرحله به مرحله خویش برای تحلیل ارزش بهره گرفت. مایلز كه مبتكر و بنیانگذار مهندسی ارزش به‌شمار می رود، یك روش رسمی را به اجرا درآورد كه در جریان آن چندین گروه از كاركنان شركت، عملكرد محصولات تولیدی شركت جنرال الكتریك را بررسی میكردند. آنان به اتكای روشهای خلاق گروهی و بدون افت كارآیی محصول، تغییراتی در محصولات شركت بوجود آوردند و هزینه های تولید ر

ا كاهش دادند. روش« تحلیل ارزش» به عنوان یك استاندارد در شركت جنرال الكتریك پذیرفته شد و به تدریج شركت‌های دیگر و برخی سازمان های دولتی نیز این رو ش جدید را به عنوان ابزاری برای كاستن از هزینه‌های خود به كار بستند. نتیجه این شد كه روش و تكنیك « مهندس ارزش» به وجود آمد.

بكارگیری عملی مهندسی ارزش:

سال 1947 به طور رسمی برنامه تحلیل ارزش در شركت جنرال موتور آمریكا به وجود آمد. مطالعه در ابتدا یك برنامه یك نفره بود. سال 1952 آقای میلز اولین سمینارتحلیل ارزش را برگزار نمود. در آن زمان نتایج كار یك موضوع سری برای شركت بود. سال 1954 نیروی هوایی آمریكا این مفهوم رابرای بهبود هزینه طراحی در سازمان خود با نام مهندسی ارزش به كار گرفت. سال 1956 واترویلت آرسینال تحت نظارت نیروی نظامی آمریكا برنامه مهندسی ارزش را در كار خود شروع كرد.
سال 1958 آقای میلز به دریافت بزرگترین نشان افتخارنیروی دریایی(هدیه ای كه نیروی دریایی به افرادخدمتگذارمی دهد) نایل آمد. سال 1959 گزارش مخصوص شماره 475 در تاریخ سیزدهم جولای كه به داستان موفقیت شركت جنرال موتور می پردازد، منتشر شد. جامعه مهندسین ارزش آمریكا SAVE در واشنگتن تاسیس شد. این سازمان برای اتحاد مهندسین و رشد این حرفه تاسیس گردید. سال 1961 بندهای آیین نامه قرارداد مهندسی ارزش درارتش آمریكا تصویب شد. این آیین نامه در مورد ایجاد انگیزه های مشترك درقراردادهای مهندسی ارزش برای كاهش هزینه می باشد. سال 1962 وزارت دفاع آمریكا به كارگیری مهندسی ارزش را در قراردادهای بیش از صد هزار دلار اجباری كرد. شركت مهندسی ارزش با مسوولیت محدود در لندن تاسیس شد. سال 1663 شركت كشتیرانی آمریكا استفاده ازمهندسی ارزش را در قراردادهای خود مورد توجه قرارداد. سال 1964 نیروی زمینی ارتش آمریكا برنامه مهندسی ارزش رادركارخودشروع كرد. سال 1965 جامعه مهندسین ژاپن SJVE یك كمیته داوطلبانه تشكیل داد. شركت مهندسی

با مسئولیت محدود در استرالیا تاسیس شد. سال 1966 پنجمین نشست سالانه SJVE وابسته به جوامع خارج آمریكا و همچنین انجمن بین المللی SJVE تشكیل شد. وزیر دفاع وقت آمریكا آقای Rudy Kemper اولین مهندس ارزش با تجربه را به رهبری یك گروه منصوب می كند. سال 1967 كمیته های كاری شروع به كاركردند.
در كانادا- جامعه مهندسین ارزش در اسكاتلند – انجمن مهندسین ارزش

انجمن مهندسین ارزش كشورهای اسكاندیناوی شامل نروژ، دانمارك و سوئد تشكیل شد. در جامعه اروپا و آمریكای جنوبی فعالیت های مدیریت مهندسی ارزش اغاز گردید. دوازدهمین گردهمایی بین المللی وهفتمین كنفرانس سالانه SJVE در شیكاگو آمریكا برگزارشد.
سال 1969 اداره تسهیلات هوایی آمریكا NASA برنامه آموزش مهندسین ارزش راشروع كرد.
سال 1970 اداره خدمات عمومی آمریكا GSA برنامه مهندسی ارزش راشروع كرد.
سال 1973، SAVE برنامه ای برای تشخیص حقوق متخصصین ارزش یعنی آنهایی كه دارای درجه خاصی ازتخصص درزمینه مهندسی ارزش شده اند ارایه كرد. حكومت مركزی آمریكا فوراً این موضوع راشناسایی و آن را به عنوان معیارجدی برای خدمات مهندسی ارزش در آمریكا قانونی كرد.
سال 1977 جامعه مهندسی ارزش هندINVEST در اكتبر همین سال تا سیس شد و اولین كنفرانس ملی در دهلی برگزارشد.
سال 1980 حكومت ژاپن Miti جامعه SJVE رابه عنوان یك جامعه (انجمن)مستقل مورد شنا سایی قرارداد.
اولین سمینار مهندسی ارزش برای كشورهای رو به توسعه ازتاریخ دوم تا چهارم ژوئن 1980 درشهر Jamshedpur هند برگزارشد. این سمینارتحت نظارت شورای بهره وری Jamshedpur برگزارشد.
سال 1981 دومین كنفرانس ملی INVEST در دهلی نو برگزارشد.
سال 1982 سومین كنفرانس ملی INVEST درBangalore برگزارشد.
سال 1983 ا نجمن مهند سین ارزش ژاپن آقای میلزرامفتخر به دوجایزه می كند (برای انجام كار بسیار شایسته درمهندسی ارزش) چهارمین كنفرانس ملیINVEST د

ر دهلی نو برگزارشد.
سال 1984 بیست وپنجمین سالگرد SAVE برگزارشد.
پنجمین كنفرانس ملی INVEST دردهلی نو برگزارشد.
سال 1985 ششمین كنفرانس ملی INVEST دردهلی نوبرگزارشد.
سال 1986 مدیریت بخش نظامی در عربستان سعودی، برنامه مهندسی ارزش را در كار خود مورد توجه قرارداد .
انجمن مهندسین ارزش در فرانسه چهارمین گردهمایی بین المللی خود را درپاریس برگزار كرد.
انجمن مدیریت ارزش درهندوستان در بنگلورتا سیس

شد.
سال 1987 جامعه مهندسین ارزش كره تاسیس شد.
اولین كنگره تحلیل ارزش درمیلان ایتالیا برگزارشد.
سال 1988 كنفراس مهندسی ارزش درایالت هاوایی آمریكا برگزارشد.
سال 1989 هفتمین كنفرا نس ملیINVEST در دهلی نو برگزارشد.
سال 1990 ایالت ویرجینیا درآمریكا اولین ایالت آمریكا بودكه درطول طراحی و ساخت بزرگراه ها وپروژه های بیش ازدوملیون دلار ا ستفاده مهندسی ارزش را اجباری كرد.
اولین كنفرانس اروپایی در مدیریت ارزش درپاریس برگزارشد. دراین كنفرانس نمایندگانی ازAIVA ایتالیا، AFAV فرانسه، APAP پرتغال، AVD بلژیك، ZWAاطریش، ZWA آلمان حضور داشتند.
سال 1991 هشتمین كنفرا نس ملی INVEST در بمبئی برگزار شد.
سال 1992 فدراسیون جهانی مهندسی ارزش تشكیل شد.
سال 1996 با تغییر نام به SAVE بین المللی جامعه مهندسین ارزش با تحول جدیدی روبرو شد.
در ایران از سال 1378 موضوع مهندسی ارزش در برخی دانشگاه ‌ها ، وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور مطرح گردید و سمینارهایی در این زمینه برگزار شد. تدوین دستورالعمل ارجاع كار و انعقاد قرارداد با واحدهای خدمات مهندسی ارزش توسط سازمان مدیریت و برنامه كشور درسال 1379 دورنمای روشن و امیدواركننده ای را

برای توسعه فرهنگ و به كارگیری مهندسی ارزش وتدوین الزاما ت قانونی و رفع موانع دراین زمینه ترسیم نموده است .در وزارت راه وترابری و وزارت نیرو،پروژه های بسیاری مورد بررسی مهندسی ارزش قرارگرفته و نتایج مفید و موثری داشته است.
تفكر تشكیل انجمن مهندسی ارزش ایران از سال 137 در ایران با انتخاب هیات موسس شكل گرفت. در این زمان به موازات ترجمه مقالات و كتابهای مهندسی ارزش به زبان فارسی، برگزاری سمینارها و جلسات متعدد آموزشی نیز با حضور متخصصان بین المللی و خبرگان داخل در این فن به انجام رسید. سرانجام انجمن مهندسی ارزش ایران در سال 1381 تشكیل و در كمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری مورد تأیید قرار گرفت.
در سال 1384، گروه مهندسی ارزش قلم‌چی با هدف بسط و گسترش كاربردی تكنیك های بین رشته ای مدیریت نوین، از جمله مهندسی ارزش تاسیس شد و تاكنون هزاران نفر ساعت آموزش به معاونین وزرا، مدیران ارشد دولتی و خصوصی ارایه كرده است. مقرر است اولین كنفرانس كاربردی مهندسی ارزش در كشور با نام “مهندسی ارزش در صنعت ساختمان” به همت این گروه مهندسی ارزش با همكاری و حمایت جمعی از دانشگاهها، سازمانهای دولتی و خصوصی در خرداد ماه سال آینده برگزار گردد.
در سند چشم انداز بیست ساله، جایگاه مهندسی ارزش در مدیریت كلان كشور به وضوح تبیین شده است.
در قانون بودجه سال 1386 كل كشور، انجام مطالعات مهندسی ارزش بر روی پروژه های با برآورد بیش از صد میلیارد ریال (ده میلیارد تومان) الزامی اعلام شده است.
در سال 1386 موسسه خدمات مدیریت و فن آوری رشد قلم چی به حمایت از گروه مهندسی ارزش قلم چی در زمینه مطالعات مهندسی ارزش اقدامات متنوعی را انجام داد.

برنامه كاری مهندسی ارزش
برنامه كاری مهندسی ارزش ارایه ای از رویكرد ها و عملكرد لازم برای بد ست آوردن جواب بهتر و موثرتر برای مساله می باشد . برنامه مهندسی ارزش شامل هفت فاز به شرح ذیل می با شد:
1 فاز عمومی
2 فاز اطلاعات
3 فاز عملكرد
4 فاز خلاقیت

5 فاز ارزیا بی
6 فاز بررسی وتوسعه
7 فاز توصیه

1) درطول فازعمومی روند را با سازمان دهی نیروی كار، مشخص نمودن تصمیم گیرنده ، انتخاب محدوده كار، تخصیص عملكرد به هركدام از اجزا وجهت دهی به كار گروهی سامان داده می دهند.
2) درفاز اطلاعات مساله به اشكال خاص تجزیه می شود. از كلی گویی پرهیز می گردد.تمامی اطلاعات مربوط بطور دقیق و معنی دار جمع آوری می شود تا در تصمیم گیری كمك نماید.
3) فاز عملكرد مشتمل بر كلیه تلاش هایی است كه برای ارزش صورت می گیرد. عملكرد های اصلی وفرعی تعریف می شوند . عمل در تركیب دو كلمه فعل و اسم بیان می گردد . اولی بیا نگر عملی است كه جزء مورد نظر انجام می د هد واسم بیا نگر شیء مورد عمل ویا آن چیزی است كه عمل روی آن صورت می گیرد.
4) درفاز خلاقیت ، روشهای خلق ایده های جدید بكار گرفته می شود. این روش برای خلق انبوهی از ایده ها در رابطه با محصولات ، فرایندها ، روش ها وغیره برای رسیدن به عملكرد و یا عملكردهای تعریف شده بكار می رود.
5) درفازارزیابی ، ذهن قضاوت گرا به فعالیت وادارمی شود.عقاید وایده هایی كه درفاز خلاقیت ایجاد گردید تصفیه ،اصلاح و تركیب می گرددتا پیشنهاد مورد نظرحاصل شود.
6) ایده های خلاقی كه دربالا تصفیه ، ارزیابی ومقایسه شد ، درفاز تحقیق وبررسی در معرض تجدید نظر قرارمی گیرند.با كمك گرفتن از مشاورین صنعتی استفاده از استا ندارد های ملی كه مورد استفاده قرار می گیرد منجر به راه حلهای منطقی ، عملی با هزینه پا ئین می گردد.
7) درفاز اجرا جنبه هایی ازقبیل چه چیز احتیاج است ؟( منابع، بودجه ،زمان ،افراد ،كمك و غیره) مورد نظر قرارگرفته و پس از تایید تصمیم گیرنده مراحل اجرای

ی اتخاذ می شود.

روش های مورد استفاده درمهندسی ارزش
حدود بیست و چهار روش درضمن فرآیند مطالعات مهندسی ارزش بكار گرفته می شود. شرایط برنامه كاری و روش ها همگی بمنظور بهبود ارزش برای یك جزء، محصول و یا یك پروژه بكار گرفته می شود. سرفصل روشها به قرار زیر می باشد:
1- ازروابط انسانی خوب بهره بگیرید.
2- از كلی گویی پرهیزكنید.

3- بر موانع فائق آیید.
4- قضاوت منطقی خوب بكار ببرید.
5- كار گروهی را حمایت كنید.
6- از حقایق مطمئن شوید.
7- بطورسازنده هرچیز را مورد سوال قراردهید.
8- هزینه ها را تعیین كنید.
9- ارزش پولی برای تمامی مشخصات تلاشها، اتصالات و سایرموارد تكمیلی تعیین كنید.
10- عملكرد ها را تعریف و طبقه بندی كنید.
11- ذهن خود را فعال كنید.
12- ساده سازی كنید.
13- ایده ها را تركیب و تصفیه كنید.
14-برای تمامی ایده ها هزینه در نظر بگیرید.
15-عملكرد های جایگزین رامشخص كنید.
16-از استاندارد‌ها استفاده كنید.
17-با متخصصین، فروشندگان، مشتریان و غیره مشاوره كنید.
18-از محصولات، فرآیند ها و رویه های خاص استفاده كنید.
19-با استفاده از روش مقایسه ای ارزیابی كنید.
20-پول را آنچنان خرج كنید كه انگار پول خودتان ا ست.
21-جواب ها را با اطلاعا ت كافی با یك تصمیم گیری ارایه دهید.
22-درصورت امكان دو راه حل ارائه دهید.
23-با استفاده ازممیزی های مستقل ، صرفه جوئیهای قا بل پیش

بینی را بررسی كنید.
24-به كمك های ا نجام شده اعتراف كنید.

تعاریف و توصیف های مرتبط با مهندسی ارزش

مهند سی ارزش را بازنگری خلاق و سازمان‏یا فته ارزشها (Value) و هزینه ‏ها (Cost) به منظور بیشینه‏كردن شاخص ارزش (Function / Cost) تعریف نموده‏اند.
هدف مهندسی ارزش از میان برداشتن یا اصلاح هر عاملی است كه موجب تحمیل هزینه ‏های غیرضروری می‏شود، بی‏آنكه آسیبی به كاركرد های اصلی و اسا سی سیستم وارد آید . دستور كار مهندسی ارزش ، بهبود مداوم طراحی و اجرا است.
مهندسی ارزش صرفاً برنامه‏ای برای كا هش هزینه‏ ها نیست، بلكه روشی برای حداكثر نمودن ارزش طرح ها می‏باشد، زیرا در بعضی موارد، كارفرما خواستار سهولت بهره برداری و كاهش هزینه ‏ها به قیمت افزایش هزینه‏ های مطالعاتی، طراحی و ساخت است.
مهندسی ارزش با بررسی دقیق كاركرد اجزا و یافتن روش های جدیدتر و بهتر، به انجام دادن بهتر كارها كمك می‏كند.
مهندسی ارزش تكنیكی مؤثر برای كا هش هزینه‏ ها، افزایش سودآوری و بهره‏وری، بهبود كیفیت بدون كاستن از جاذبه ‏های ظاهری، كاهش زمان انجام پروژه، كاه

ش هزینه های دوره نگهداری و جلوگیری از تاثیر سوء بر محیط زیست است.
مهندسی ارزش به كارفرما اطمینان می‏دهد كه پروژه ‏ها می‏توانند با بازد هی بیشتر انجام شوند.
روش های مهندسی ارزش می‏توا ند موجب اصلاح و ارتقاء كیفی

ت محصولات یا روش ها یا فرآیند های تولید و انجام طراحی های جدید در هر مرحله از مراحل اجرایی یك پروژه شود.
مهندسی ارزش یا تحلیل ارزش یك تكنولوژی مدیریتی است كه در پی برقراری توازن عملی میان هزینه، قابلیت اطمینان و عملكرد در یك محصول، خدمت، پروژه، فرآیند یا اجزای هر یك از آنها است.

لینک کمکی