نقش شعر در افزايش خلاقيت و پرورش هوش هيجاني كودكان

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن نقش شعر در افزايش خلاقيت و پرورش هوش هيجاني كودكان :

باتوجه به اینكه یكی از فعالیتهای اساسی كه كودكان با آن می‌توانند در دنیای سرشار از تخیل قرار گرفته و افكار و احساسات و تأثرات خود را بیان كنند، شعر است پس بی‌شك، شعر، عرصه دیگری است كه میل به خلاق بودن را در كودك ارضا خواهد كرد.

مقدمه:
هر كدام از ما كمابیش با بلبل زبانی كودكان به ویژه در خواندن شعر، آشنا بوده و لذت برده‌ایم. اما فقط تا این حد آشنایی بزرگترها با شعر كافی به نظر نمی‌رسد. بهتر است ابتدا به طرح پرسشهای اساسی در این زمینه بپردازیم: آیا در خواندن شعر برای كودكان هدف این است كه آنها را شاعر بار بیاوریم؟ یا قرار است روح آنها را تلطیف كنیم، یا آنها را خلاق بار بیاوریم؟

• شعر كودك :
شعر برای كودكان، درست مثل قصه‌های عامیانه دارای معنایی پنهانی است كه خوانندگان خردسال همیشه نمی‌توانند به آن پی‌ببرند. كودك بزرگ می‌شود و شعرهایی را كه در حافظه‌ او نقش بسته است دوباره به یادش می‌آورد یا به نوعی دیگر، آنها را می‌فهمد پس باید در شعرهای او جایی برای اندیشیدن وجود داشته باشد. دكتر برنادت ردافی در كتاب ”پرورش تخیل و خلاقیت كودكان چنین اشاره می‌كند: ”كودكان، خلاق و مبتكر به دنیا می‌آیند، اشخاص بسیاری معتقدند كه آنان خلاق‌تر از بزرگسالان هستند، زیرا مغزشان در مجموعه راه و روشهای معمول مشاهده مسائل حبس نشده است، یا تحت فشار پیروی یا اجبار منطقی قرار نگرفته‌اند“.كودكان پیش‌دبستانی از شنیدن شعر لذت می‌برند، نه به خاطر اینكه با معنی شعر و یا صناعات ادبی آشنا هستند، آنها با آهنگ شعر میخكوب می‌شوند، با ریتم موجود در شعر به جنبش و جوشش درمی‌آیند، شاد می‌شوند و حركت را تجربه می‌كنند. 

حال اگر پا را كمی فراتر گذارده، علاوه بر موسیقی مستقر در شعر آنها را با موضوع، یا به اصطلاح قصه شعر آشنا كنیم، آنگاه لذتشان، دوچندان خواهد شد. زیرا كودكان سرشار از تخیل هستند. خیال و درك آن در پرورش استعداد و شخصیت كودكان بسیار مؤثر است و به آنان آزادی عمل و سرعت می‌دهد و برتر از آن، كودكان را هوشمند بارمی‌آورد. ریزبینی، دقت و كنجكاوی، حاصل از تخیل و خیال‌انگیزی است.

• ویژگیهای مناسب برای شعر كودك :

به هر كودكی دقت كنید این سه ویژگی را در او به صورت بارز می بینید: اول این كه كاملاً احساسی است. دیگر این كه قدرت تخیل زیادی دارد و در دنیای خیال زندگی می‌كند و سوم آنكه بسیاری از حرفها و حركات او از وزن و آهنگی خاص برخوردار است. این سه ویژگی، كم و بیش در شعر هم وجود دارد. شعر نیز با احساس سروكار دارد، اگر تأثیر می گذارد و حتی حركت ایجاد می‌كند از راه احساس وارد می‌شود و بر عقل چیره می‌گردد. احساسات كودك قبل از عقل او ظهور می‌كند و بهره‌برداری از سرمایه‌های عاطفی طفل خیلی زودتر از ذخایرعقلی او شروع می‌شود. بچه در موقعی كه هنوز مسائل علمی و استدلالی را درك نمی‌كند مطالب عاطفی را می‌فهمد. گلمن در كتاب ”هوش هیجانی“‌اش می‌گوید: ”ما به طور ناخودآگاه، احساساتی را كه از فردی دیگر مشاهده كردیم تقلید می‌كنیم به این صورت كه ناخودآگاه از حالتهای چهره، اندام، آهنگ صدا و دیگر نشانه‌های غیركلامی احساسات دیگران، الگو می‌گیریم“.

همچنین شعری نیست كه وزن و آهنگی نداشته باشد. اشتراك این سه ویژگی، میان شعر و كودك باعث می‌شود كه كودكان شعر را بیشتر دوست داشته باشند. با شعر زندگی كنند با شعر بیدار شوند، بخوابند و بازی كنند. از این رو شعر در ادبیات كودكان جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. شعر باید هدفش مشخص و معین و زبان آن قابل فهم و درك باشد. موضوع شعر باید مربوط به دنیای كودك باشد. دنیای كودك و دنیای شعر، دو جهان نزدیك به هم یا شاید پیوسته به هم باشد، شعر كودك، كلامی است موزون و زیبا، موضوع شعر، باید قابل درك باشد و مربوط به دنیای كودك. موضوع شعر باید متأثر از خصوصیات سنی شنوندگان، علاقه‌مندی آنها، نیازمندیهای روانی و تجربیات قبلی كودكان باشد. به عبارت دیگر، شاعری می‌تواند در دنیای شعر كودكان موفق باشد كه بتواند افق ذهنی و احساسی كودكان را وسعت بدهد و بداند كه شعر روان و ساده گفتن با آسان گرفتن این هنر، تفاوت دارد. هر شعر باید مقدمه‌ای برای ایجاد اشتیاق دركودكان برای خواندن اشعار عمیق‌تر یا مفاهیم عالی‌تر باشد. شعر كودك باید در جهت تحول و تكامل فكری كودكان گام بردارد. شعر خوب یكی از انگیزه‌های اصلی كودكان به خواندن آثار ادبی است. 

لینک کمکی